Isnin, 26 Disember 2011

KAWASAN PAYA INDAH WETLANDS

Paya indah Wetlands merupakan rezab tanah bencah(wetland) yang terdiri daripada 14 buah tasik yang dipenuhi dengan tumbuhan akuatik dan terrestrial yang mempunyai nilai estetik dan menyediakan sumber makanan kepada haiwan dan burung secara semulajadi.
Paya Indah Wetlands terbahagi kepada tiga kawasan utama iaitu kawasan rekreasi, kawasan education dan kawasan Conservasi. Pembahagian kawasan ini merupakan satu tindakan bijak untuk meningkatkan rekreasi dan eco pelancongan serta penambahbaikan conservasi.


antara binatang di kawasan rekreasi

KAWASAN REKREASI
Kawasan rekreasi merupakan kawasan yang boleh dilawati oleh pengunjung sepanjang tahun. Setiap pengunjung boleh memasuki kawasan rekreasi tanpa sebarang bayaran iaitu PERCUMA. Di kawasan rekreasi, anda boleh beriadah bersama keluarga dan kawan-kawan. Selain itu anda juga boleh berbasikal yang boleh disewa di sini dengan kadar sewa yang berpatutan.Selain berbasikal, anda juga boleh berkayak dan menaiki  paddle boat .

antara haiwan di kawasan rekreasi

KAWASAN EDUATION
Kawasan education merupakan kawasan larangan untuk pelawat kecuali mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada pihak pengurusan Perhilitan. kawasan education terdapat tapak perkhemahan dan merupakan kawasan pendidikan dan research. Untuk memasuki kawasan education, anda juga perlu di temani oleh nature guide. Anda boleh meminta seorang guide dari pihak pengurusan perhilitan atau membawa sendiri seorang guide yang berlesen sahaja. Seorang guide hanya boleh membawa 12 orang pengunjung.

mengayuh paddle boat dalam tasik

KAWASAN   CONSERVASI
Merupakan kawasan pemuliharaan yang dilarang dimasuki oleh pengunjung kecuali mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada pihak pengurusan Perhilitan. Untuk memasuki kawasan conservasi, anda juga perlu di temani oleh nature guide. Anda boleh meminta seorang guide dari pihak pengurusan perhilitan atau membawa sendiri seorang guide yang berlesen sahaja. Seorang guide hanya boleh membawa 12 orang pengunjung. Di sini juga terdapat sebuah rumah Melayu Tradisional yang boleh disewa untuk aktiviti perfileman, perkelahan dan fotografi.





halaman rumah Melayu

1 ulasan:

ANTARA ICON PAYA INDAH WETLAND

ANTARA ICON PAYA INDAH WETLAND